Födelse……..död

Däremellan är det såkallade livet!Och vad är det och hur länge? Vi människor är som myror.Vi gnetar och stretar,jobbar och står i.Planerar för en framtid som kan tros vara evig.Sen dör man innan man gått i pension!!Och det var ju då man skulle göra allt som man inte hunnit för man har just stretat och gnetat.Sparat i pensionsfonder för att ha pengar att typ,resa för,unna sig mkt som försakats.Till vilken nytta??Det som finns på bankboken får visserligen de eventuella barnen glädje av.Man har pengar till sin begravning.Jag fick i födelsedagspresent ,för många år sen,av min mormor ett presentkort i en klädbutik.Jag fyller år 19 december.Bra present,tänkte jag med tanke på mellandagsrean.Visst fick jag nytta av mitt presentkort….det blev en svart kjol till min mormors begravning då hon gick bort i juletid alltså srax efter min födelsedag…,!Tänk om vi vetat,En tanke som slår mig ibland.Om jag är 93 år hur långt planerar jag då? För enligt statistiken lever jag på övertid.Lever jag för dagen?Handlar jag och bunkrar upp i frys och skafferi för framtida middagar?Köper jag nya skor och kläder?Jag vet inte och har heller inte velat fråga då jag har en nära anhörig i närheten,men jag kan vara nyfiken på hur man tänker.Det är inte lönt att tvätta och lägga håret idag för vem vet…Jag handlar bara en liter mjölk för vem vet… Ja vem vet?? Den cancersjuka som fått sin tid utstakad kanske.Sen behöver inte detta gälla äldre för man kan dö el dödas närsom. Fast då har man ju inte planerat just för det för då är man ju inne i sitt ekorrhjul.Är det att leva??Att springa i sitt hjul för att kunna skaffa förvisso mat på bordet,tak över huvudet och kläder på kroppen,men sen en massa andra ganska meningslösa status prylar.Fast man kan ju fylla sitt liv med saker som är värdefulla som man sparar i sitt inre och som fyller en med lycka och styrka.Jag har stannat mitt ekorrhjul och klivit ur för att samla på sådant som är värt något och betyder något för just mig och mitt liv för det är ju jag som måste leva mitt liv.Leva det som om varje dag vore den sista för att vara närvarande i de ögonblick som är värdefulla………

“Dagarna som kom och gick ,var det livet?”

Leave a Reply

